lørdag 8. februar 2014

Strikkefasthet når man bruker et annet garn...

Jeg hadde i mange år en ferdigkjøpt Aranmønstret strikkejakke som jeg var veldig glad i, og nå ønsker jeg meg en ny. Har snust litt rundt om på nettet etter mønster og stakk også innom biblioteket for å se gjennom strikkebøkene der. Fant en nydelig jakke med navnet "Amanda" i Lene Holme Samsøe´s danske bok Mere feminin strik og tenker nå prøve meg på den.

Eneste problemet er at jeg er såpass utålmodig av natur at jeg ikke har tid til å vente på å kjøpe garnet som hører til oppskriften via nett. Jeg ville ha garn i dag!

Garn - butikken jeg var innom i Oslo sentrum hadde ikke noen alternativer med den strikkefastheten jeg ønsket (18 m på 10 pinner) , men kjøpte garnet Sterk fra Du Store Alpakka med strikkefasthet 22 m/10p.

Søkte litt rundt på nett og fant følgende formel for å beregne riktig maskeantall når man bytter et garn med et annet:

(strikkefasthet garn du vil bruke / strikkefasthet for garn du vil bytte ut) * oppgitt antall masker for opplegg = det antall masker du må legge opp


Ifølge formelen skulle jeg da i str M lagt opp 123 masker, men ser at str L har 117 masker så nå skal jeg prøve og se hvordan det går om jeg velger str L for da slipper jeg å gjøre om på mønsterdiagrammet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar