søndag 16. februar 2014

Bynestrøya og andre skatter fra gamle dager!

Damene i familien min på mamma sin side har alltid drevet med håndarbeide, og strikking er en klar favoritt. Mormor og mamma og hennes to søstre har så lenge jeg kan huske hatt med strikketøyet når familien møttes til kaffeslabberas, og jeg lærte tidlig å strikke. Her om kvelden kom jeg til å tenke på at min tante på 80-tallet en gang strikket en genser som var en rekonstruksjon av et mønster fra en gammel trøye som ble funnet på en av gårdene på Byneset der jeg er vokst opp.


Jeg fikk lyst til å se om jeg kunne finne bilder eller noe informasjon om genseren kalt Bynestrøya og etter et raskt søk på nettet kom jeg over både bilde og en skatt av en bok via en post på facebook. Trøya er nemlig avbildet på side 35 i boken "Kvardagsstrikk: kulturskattar frå fillehaugen" av Annemoe Sundbø. Boka er virkelig en skattekiste og anbefales for alle som er interessert i strikkehistorie og fine gamle mønstre! Her er det inspirasjon å hente i bøtter og spann!


Bynestrøya har et tradisjonelt stripemønster i sort og hvitt, og på skulderpartiet har den en bord i rødt som veksler mellom symbolene livets tre og et solsymbol. Det som er litt spesielt er at nedre del av genseren er uten mønster. Årsaken tror man er at mannfolkene brukte slike trøyer på fiske, og at buksene da likevel dekte mønsteret, og i tillegg varmet slik at denne delen behøvde hverken pyntes eller strikkes med to tråder for å øke tykkelsen. Smart!

Skulle noen der ute sitte med et eksemplar av Jubileumskalenderen 1985 fra Norges husflidslag eller sitte inne med mønsteret, så ta kontakt! Hadde vært veldig gøy å strikket en Bynestrøye.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar