torsdag 13. mars 2014

Strikkingens mor Annemor Sundbø på strikke - TV!

Annemor Sundbø regnes som strikkingens mor her til lands og har fått statsstipend for sitt arbeid med strikking. Hun har gitt ut 12 bøker om strikking og mønstre og har holdt utstillinger av sitt strikkearbeide og mønstre rundt om i landet. 

Jeg ble fasinert over boken Kvardagsstrikk: kulturskattar frå fillehaugen da jeg fant den på Nasjonalbiblioteket mens jeg søkte etter mønster på en genser fra hjembygda, og ble sittende og bla i den og lese en hel kveld. 

Sunbø overtok Torridal Tweed og Ullvarefabrikk, og hun forteller om hvordan slitte ullplagg ble revet opp til fibre og brukt til fyll i dyner, madrasser og soveposer. Det var i råvarelageret ved fabrikken hun så en skatt av mønstre som hun bestemte seg for å ta vare på og bringe videre. Spesielt spennende synes jeg det var å lese om strikkehistorien, hvordan plaggene ble gjenbrukt og om blåtrøyene til sjømennene, og om hvordan strikkemaskinene overtok for håndsarbeidet. Jeg anbefaler alle som er interesserte i strikkehistorien og norske mønstre å ta en titt på boka. 

Dersom du heller vil se Annemor Sundbø fortelle om Sjoddi-fabrikken hun overtok og om skattene hun fant i fillehaugen kan du se opptak av Nasjonal Strikkekveld på NRK. Her får vi blant annet se hvordan badetøyet så ut tidlig på 1900- tallet. Riktig lekkert - og ikke minst varmt i hjemmestrikket ull! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar