søndag 11. mai 2014

Fine strikkebøker på biblioteket!

Biblioteket kan være rene skattekisten for en strikkeglad mamma. Vår 2- årige datter synes at det å besøke "Teket"er det beste som er, derfor går turen ofte til Deichmanske her i Oslo og til den lokale biblioteksfilialen når vi er i Skudeneshavn hvor vi har feriehus. Snuppa elsker å gå mellom bokkassene og hente frem fine billedbøker å lese sammen oss voksne eller med storesøstrene.

Sist gang vi var i Skudeneshavn dro hele gjengen innom biblioteket og mens lillesøster koste seg sammen storesøstrene kunne mamma'n bruke god tid til å titte på strikkebøkene. Utvalget var stort og jeg kom hjem med fire utvalgte bøker å kose meg med i sofakroken.



Arne & Carlos hagebok har jeg lenge hatt lyst å bla i, og den er en fryd for både øyet og fantasien! En skikkelig fargeklatt av en bok som setter deg i godt humør. Her møter du hagemusen som har fått et eget lite hus i hagen fullt innredet med møbler og et nydelig miniatyr strikkepledd og flotte lappetepper inspirert av ulike typer blomster. Den står herved på ønskelisten!

"Myk start" er en herlig bok for alle som venter baby eller som har en liten å strikke til. Litt leit at jeg ikke oppdaget denne da snuppa var helt liten, for her var det mange flotte og enkle plagg å strikke til de minste. Gode tips til uerfarne strikkere finner du også her, for det er jo slik at mange som ikke har strikket før finner frem pinner og garn når en liten ventes. 


"Dikt i masker" av Solveig Hisdal har mange nydelige plagg som har hentet inspirasjon fra mønstre på gamle trekister, skap og folkedrakter. Fasongen på en del av plaggene viser at boken er fra noen år tilbake, men det går nok an å tilpasse for den fingernemme. Boken er verdt en titt på grunn av de flott tradisjonelle mønstrene. Her kan man drømme seg bort og hente inspirasjon til nye strikkeprosjekter!

Jeg fant også en nydelig bok av den kjente strikkedesigneren Ellinor Flor. Jeg husker jo henne fra storhetstiden på 80- tallet og det som er ekstra morsomt nå er jo at de store genserne fra den tiden er helt in igjen! Det kommer nok et eget innlegg om Ellinor Flor, selbuvotter og strikkedesign etterhvert for dette var virkelig en skatt for oss strikke - entusiaster!

Nå gleder jeg meg til neste gang vi er der en dag filialen er åpen slik at jeg kan låne med meg flere bokskatter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar