torsdag 9. juli 2015

Cille topp på pinnene!

Endelig er aranjakken min ferdig, og samme dag som jeg skulle montere var jeg ute og kjøpte fine treknapper til den. Fristelsen til å kjøpe nytt garn var stor, men klarte å holde ut helt til neste dag da jakken var helt ferdig med å handle garn og pinner til et nytt prosjekt. - Valget falt nok en gang på mønster fra Lene Holme Samsøe, - denne gangen fra boken Stilfull strikk. Cille toppen strikkes rundt og rundt på settpinner og rundpinne og har hullmønster i spiral. Synes den er superfin!



I oppskriften er det brukt to tråder alpacca tweed, men jeg hadde lyst på en lettere sommergenser og fikk god hjelp på handlehuset.no her i Skudeneshavn til å finne egnet garn. Jeg fikk flere gode forslag men falt helt for garnet Arezzo i en blanding av lin, bomull og bambus. Mykt og kjempegodt å strikke av. Dessuten veldig lett å strikke jevnt med! Synes det er ekstra stas å strikke av lin ettersom min morfars søster Klara dyrket lin og spant garn av som hun plantefarget selv i min barndom.

Jeg strikker med dobbel tråd, og hullmønsteret  i rundstrikk som ser ganske så avansert ut er faktisk veldig lett å få til når jeg bare kom i gang. Det viktigtste er å telle og følge med på omgangene i mønsteret i starten, så kommer du lett inn i systemet! Det eneste ved oppskriften så langt er at jeg ble litt lurt av at i starten strikkes annenhver omgang rett og annehver med kast for å lage hull, mens fra omgang 14 er det mønster å følge på alle omgangene. Der ble jeg litt lurt fordi jeg ikke hadde lest oppskriften nøye nok og måtte rekke opp.

Cille strikkes på pinne 6 eller 7 oger så morsom å strikke at det går fort. Dt er herlig med tykke pinner og å se at arbeidet vokser raskt etter å ha strikke møysommelig aranmønster på pinne 3. Har lyst på en versjon av denne til lillefrøken også, - får søke litt rundt og se om et lignende mønster finnes til barn.

God sommerstrikk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar